Goede stuurpositie
maakt het verschil

De juiste stuurpositie

De juiste stuurpositie

Het is van essentieel belang dat u het stuur in de juiste positie zet, hierdoor brengt u de rugspieren in “voorspanning”. Rug- en buikspieren moeten actief gespannen zijn. Dan kunnen ze het ruggenwervel stabiliseren en beschermen van overbelasting. Passieve spieren zouden deze belangrijke rol niet kunnen ondernemen.

Het bovenlichaam

Het bovenlichaam

Helling van het bovenlichaam is bepalend! De helling van het bovenlichaam is afhankelijk van de rijstijl. Wie snel vooruit wil komen, zal een plattere positie verkiezen. Vrijetijd- en stadsfietsers rijden liever met de rug rechtop. Stelt u daarom de stuurhoogte zo dat u de gewenste hoek krijgt.

Als het stuur aanzienlijk verhoogt, moet de juiste hoogte selecteren van het gehele stuurpen. (Klassieke stuurpen: houdt de minimale invoerlengte aan / Ahead: Adapter gebruiken).

Let op: Bij verandering van uw de stuurpen , in hoogte (a), de hoek (c), veranderd ook de afstand stuurbocht en stuurpen (b). Deze veranderding heeft ook betrekking hoek verandering bovenlichaam-arm.

Armen

Arme

Armen

Elke positie is te kenmerken aan hun arm- en bovenlichaamshoek. Gevolg hiervan is dat er meer ondersteuningswerk is van de handen, armen en schouders. Hoek bovenlichaam-arm wordt aangepast door de lengte en hoek van de stuurpen. Als u een verstelbare stuurpen heeft, kun u de hoek bovenlichaam-arm verfijnt afstellen.

Hollandse positie: De hoek is zeer scherp, de bovenarmen zijn bijna parallel aan het bovenlichaam en de handen zitten losjes op het stuur (geen ondersteunende werking).

Stadsfiets Positie: Een hoek van 90° is een goede uitgangspositie. Echter, prefereren veel mensen een kortere hoek tot 60°, want dan hoeven de schouders, armen en handen moeten minder steunend te werken.

Trekking fiets positie: Een hoek van ongeveer 90° is optimaal. De belasting wordt dan goed verdeeld.

Sport positie: De hoek is groter dan 90°. De houding is vlak en zeer aerodynamisch. Rug, schouders, armen en handen moeten veel steunend werk doen. Het zitgedeelte is vooraan zwaarder belast.

Systeem controle

Systeem controle

Let Op: De instelling van het stuur, kan het bekken positie te veranderen op het zadel. Dit kan een veel invloed op de positie van het heupgewricht hebben en het bruikbare beenlente op het zadeldek met 3cm veranderen.
Belangrijk: Na het instellen van het stuur, moet de zadel hoogte en positie opnieuw worden gecontroleerd. Indien nodig opnieuw instellen.

WAT ZIJN DE
ERGOTEC VEILIGHEIDSNIVEAU’S?

De veiligheidsniveaus ergotec vertegenwoordigen een classificatie veiligheid voor de fiets - stuursystemen en de goede zitpositie . Alle relevante ergotec producten zijn voorzien van een veiligheidsniveau van 1 tot en met 6. Hoe hoger het niveau deste groter de veiligheid.
Hierdoor kunt u zelf beslissen welke specifieke veiligheidsniveau uw persoonlijke voorkeur heeft. >>

Top