Handvatten en stuur horen bij elkaar

Handvatten en stuur

Handvatten en stuur

Wanneer er een knik in een tuinslag zit, stopt het water met stromen. Het zelfde gebeurt met zenuwen en bloedvaten als deze onnatuurlijk gebogen worden. De handen zijn tijdens het fietsen vooral in het gevaar. Tintelingen en gevoelsloosheid treden dan ook vaak op.

De perfect remedie: Juiste stuur en handvat ondersteuning – in combinatie, zorgen ervoor dat de handen en polsen in een natuurlijke houding worden gezet en voor drukverlaging.

Ergonomie & veiligheid:

voor ons onafscheidelijk

ergotec op YouTube:

Bekijk het nu! >>

Handvat

Handvat

Belangrijk: De handvatten dienen functioneel te zijn, goede grip, aangenaam om beet te pakken, antislip en zo robuust mogelijk omdat het aan alle elementen van het weer wordt blootgesteld. Net zo belangrijk: ergonomische handvatten – passend naar grootte en vorm. Hierdoor kan de druk gelijkmatig worden verdeeld

Ergonomische handvat: De handpalm ligt op het anatomische gevormde handvat.. Het contactvlak wordt vergroot, wat betekend: De druk word beter verdeeld. Zenuwen en bloedvaten worden zo niet meer dicht gedrukt en voorkomt het carpaletunnelsyndroom.

Waarschuwing: Fixeer de handvatten in de juiste instelling. Zo zorgt u ervoor dat zenuwen en bloedvaten niet worden “geknikt”. De handen worden zo optimaal ondersteund.

Onjuiste positie: Hoge belasting in de gebogen pols en op de onderzijde van de hand. De zenuwen en bloedvaten zijn geknikt.

ergotec selectie: U kunt uit verscheidende ergonomische handvatten kiezen met verschillende materialen en vormen. In de afbeelding: De MF-handvat is modulair opgebouwd en kan flexibel worden gecombineerd. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

Recht- of gebogen stuurbocht?

Abbildung des Muskelaufbaus eines menschlichen Körpers.

Recht- of gebogen stuurbocht?

De beste keuze is een gebogen stuur. Dan rust de hand in een anatomisch natuurlijke positie op het handvat.
Een recht stuur gebruikt u eigenlijk expliciet bij zeer sportieve fietsen. Logisch, u wilt direct het stuurgedrag kunnen voelen en beïnvloeden.

De stuur bocht is afhankelijk van rijstijl en lichaamsgrootte. Hoe kleiner de hoek van bovenlichaam-arm, des te groter de stuur bocht.

Ideaal: de druk op het handvat gelijkmatig verdelen. Onderarm en hand zijn in lijn. Zenuwen en vaten lopen zonder blokkade. Rechts boven: diagram van een drukmeting op het handvat.

Fout: Drukpieken op het handvat.
De pols (zenuw / vaten) is geknikt. Hoog spier belasting op de arm en schouder. Rechts boven: Diagram van een drukmeting op het handvat. Rood = drukpieken.

ergotec selectie: U kunt uit verscheidende vormen sturen kiezen. Geen enkele andere leverancier heeft zo'n breed scala aan opties. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

Stuur breedte

Abbildung des Muskelaufbaus eines menschlichen Körpers.

Stuur breedte

Sturen zijn in verschillende breedtes, want mensen zijn in verschillende hoogtes. Net zoals bij kleding zult u een stuur moeten nemen met juiste “kleding” maat – van XS tot XXL.

De basisregel: Het stuur breedte moet gelijk zijn aan de schouderbreedte zijn. Deze wordt gemeten van bovenaan het schoudergewricht en op het stuur ter midden van de hand.

Met de breedte van het stuur veranderd ook de hoek van handvat..
Bij een stuur van 650 mm breed is de hoek 16 graden en bij een klein stuur van 570mm is deze 8 graden.

Van XS tot en met XXL: Het meest gebruikte stuur vorm van Ergotec in 6 precies afgestemde maten. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

Wisseling van de handvat positie

Wisseling van de handvat positie

Zo fietst u comfortabel op uw fiets: Blijf met het gehele lichaam in beweging en blijf niet in de basis positie hangen.

De ideale oplossing: Lichaamsbewustzijn en dynamisch fietsen. De beste ondersteuning in een stuur die uitnodigt om de greep positie te variëren. Vooral handen, armen, schouders en nek profiteren van verandering in de houding.

Multipositie

Multipositie

Een Multipositie stuur biedt maximale dynamische verandering voor handen, armen en rug. Het is de moeite waard om een wat meer kritische blik te nemen op de "cockpit" bij de aankoop. Men krijgt meervoudig conform- wat vooral erg prettig is tijdens lange ritten.

Bij de onderste grippositie is het bovenlicht meer naar voren geneigd, hierdoor krijgt u minder last van de luchtweerstand. De vingers zijn dichtbij de remmen.

Bij de middelste grip positie is de arm en pols van naturen rechtop en ontspannen. Voor een vlotte rit of een trip in de berge. Afwisseling voor spieren en gewrichten.

Bij de bovenste grip positie word het bovenlichaam in een ontspannen houding gezet, voor de wat langzamere ritten.

ergotec selectie: U kunt kiezen uit een traditioneel multifunctioneel stuurbocht tot een AHS stuurbocht. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

Bar End

Bar End

Traditioneel stuur met slechts een greep positie kan door het monteren van bar ends worden uitgebreid met twee greep posities. Deze uitbreiding is meestal niet duur en gemakkelijk te monteren.

De eenvoudige mogelijkheid om te schakelen tussen een vlakke en een wat rechtopstaande positie voorkomt vermoeide handen en gevoelloosheid van de vingers. Exclusief bij ergotec: Bar Ends met kogelgewricht.
Alle hoeken zijn verstelbaar voor uw ideale persoonlijke!

De handvat MF2 van Ergotec voldoet aan alle eisen voor een optimale ergonomische ondersteuning en voor de lichte verandering van de grip (los verstelbare bar ends!)

Bar End Touring

Bar End Touring

Een wordt drie: Een klassieke stuurbocht kan eenvoudig worden uitgebreid van een naar zelfs drie grip posities.

Tussen drie posities kan voldoen gevarieerd worden – Dat maakt deze combinatie net zo doeltreffend als een multifunctioneel stuurbocht.

Door het gepatenteerde kogelgewricht kan je bar end individueel worden aangepast. Het kogelgewricht kan horizontaal 15° variëren en verticaal onbeperkt (360°).

Ergotec’s oplossing: De EVO-Touring Model SML is verkrijgbaar in met een schuimlaag (foam) of met echt leder. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

Stuur hoogte

Stuur hoogte

De stuur hoogte bepaald in hoeverre het bovenlichaam gekanteld wordt. De hoek van het bovenlichaam beslist op zijn beurt, welke spieren er worden aangesproken. Pijn in de nek, schouders en rug zijn vaak het resultaat van een eenzijdige belasting.

De ideale oplossing: Het spierwerk moet harmonieus worden verdeeld! Houdt rekening met: dat iedereen verschillend is in lichaamsgrootte, proporties en prestatievermogen. Wij zullen u tonen, hoe u bij verschillende stuurpennen de juiste stuurhoogte kunt instellen.

Klassieke stuurpen

Klassieke stuurpen

Klassiek ontwerp: De stuurpen is aangesloten in de "balhoofdbuis" en wordt gezekerd door middel van een expenderbout en klem conus.

De componenten van een klassieke bouw (stuurpen).

Stuurhoogte verlagen. Expender en conus los draaien. Stuurpen op de gewenste positie plaatsen en onderdelen weer vast draaien. Tip: geef tik op expender zodat de conus losschiet.

Stuurhoogte verlagen. Expender en conus los draaien. Stuurpen op de gewenste positie plaatsen en onderdelen weer vast draaien. Tip: geef tik op expender zodat de conus losschiet. Let op: de minimale lengte die in de stuurbuis moet blijven! Van ergotec zijn er stuurpennen met verschillende lengtes.

ergotec-selectie: Er zijn verschillende stuurpennen, verschillende lengtes (tot 300 mm), met verschillende voorbouw lengtes, verstelbaar in hoek of vast, in het zwart of silver. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

Voorbouw Ahead

Voorbouw Ahead

Ahead: Uw voorvorkpijp gaat verder dan de "balhoofdbuis" van het frame. De ahead set word vast geklemd op de voorvorkpijp. De juiste hoogte op de voorvorkpijp kan worden aangepast met behulp van opvulringen (ook wel spacers genoemd).

De componenten van een Ahead systeem.

Als de ahead en de spacers worden verwijderd wordt de buis van de voorvork zichtbaar.

Nadat de aheadset op goede hoogte is opgebouwd kan het uitstekende gedeelte van de voorvorkpijp afgezaagd worden (laat dit doen door een vak handelaar!) Hierna kan het stuur niet meer verhoogd worden, behalve met een speciaal daarvoor bestemde oplossing van ergotec.

ergotec-selectie: Er zijn aheadsets met verschillende lengtes (75-130 mm), verschillende vaste hoeken en verstelbare hoeken. Verkrijgbaar in het zwart of zilver. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

Verstelbare stuurpen

Verstelbare stuurpen

Als de fiets een verstelbare stuurpen hoek heeft, kan de positie van het stuur “fijntjes” worden afgesteld. De verstelbare voorbouw is verkrijgbaar bij in ahead series en de normale stuurpennen.

Instellen van de gewenste hoek: Draai de schroef los. Stel de hoek in. Draai de schroef vast.
Er zijn gereedschap loze oplossingen van Ergotec met quick release.

Bij een hoek van 60 graden is het stuur beduidend hoger en meer naar achteren, het bovenlichaam is duidelijk meer rechtop.. Bij de hoek instelling van 0 graden is het stuur aanzienlijk meer naar voren en lager, het bovenlichaam staat meer gebogen.
Op de afbeelding staat de voorbouw afgesteld op 40 graden.

Let op: Als de hoek word ingesteld, veranderen er twee factoren: De hoogte van het stuur en de afstand tussen het zadel en de stuur.
Daarom: Eerst de stuurhoogte instellen doormiddel van de stuurpen of stuurbuis. Pas daarna de hoek instellen om zo de optimale instelling te kunnen “fine-tune”.

ergotec-selectie: Er zijn verstelbare aheadsests en voorbouwpennen, voor alle type fietsen, in het zwart of in het zilver. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

Hoogte adapter

Hoogte adapter

Voor de Ahead instelbaarheid: met de Adapter Up&Down van ergotec kunt u ten aller tijden uw stuurhoogte (zonder gereedschap) instellen.

Hier ziet u hoe de adapter is gemonteerd.
De adapter wordt gebruikt in plaats van de stuurpen en daarop monteert u de ahead voorbouw.
Met de quick release stelt u gemakkelijk de hoogte in, zonder gebruik van enig gereedschap.

Stuurhoogte verlagen..
Snel spanner losmaken, gewenste hoogte kiezen.
Snel spanner weer vast drukken en u bent klaar om te vertrekken!

Stuurhoogte verhogen.
Snel spanner losmaken, gewenste hoogte kiezen.
Snel spanner weer vast drukken en u bent klaar om te vertrekken!

Ergotec Up&Down:
De adapter kan eindeloos worden ingesteld met een bereik van 100mm.

ErgotecComfi:
Een prijsdrukkende alternatief indien er slecht één “vast stuurverhoging” moet worden bereikt. .

Bike-fitting

Ervaar de ergotec scanner persoonlijk! >>

AHS-Stuursysteem

AHS-Stuursysteem

Het AHS stuursystem van ergotec de enige in zijn soort die veel verschillende posities kan aannemen. U kun de grippositie aanpassen en bij twee van de drie kunt u ook de griphoek aanpassen. Vrije keuze in handvatten: U beslist zelf of u met ergonomische handvatten (en met bar ends) wilt rijden of met de multifunctionele stuurbocht (vlinderbocht). Alle standaard Schakelsystemen/Versnellingshendels zijn compatibel.

AHS-Premium

AHS-Premium

AHS-Premium: Maak handig gebruik van het multi verstelbare stuurbocht om de optimale hoek in te stellen.

De hoeken van de handvatten en de helling van de bar ends zijn vrij verstelbaar.

U kunt kiezen uit drie mogelijke stuureindes. De grips zijn eenvoudig en zeer veilig te monteren. Het grote voordeel van deze “clip on” multi-positie handgrepen: probleemloos kunt u deze draaibare handgrepen monteren!

Extra voordeel: Het stuur is “inklapbaar”. Dit is zeer praktisch als u de fiets bijvoorbeeld wilt vervoeren achterop de auto. Daarnaast is hij ruimte besparend als u de fiets voor een lange tijd laat staan in de garage of schuur.

AHS-Premium. De beste oplossing met de meeste mogelijkheden. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

AHS-Superlight

AHS-Superlight

AHS-Superlight: Hierbij kunnen de hoeken van de handvatten los van elkaar worden ingesteld. Bijna alle handvatten en bar ends kunnen hierop worden geïnstalleerd. Daarbij is het compatibel met alle schakel- en remsystemen.

De hoeken van de handvatten los van elkaar worden ingesteld.

De ergonomische handvat MF1 (zonder bar end) of de MF2 (met bar end) kunnen zeer eenvoudig worden gemonteerd.

Extra voordeel: Het stuur is “inklapbaar”. Dit is zeer praktisch als u de fiets bijvoorbeeld wilt vervoeren achterop de auto. Daarnaast is hij ruimte besparend als u de fiets voor een lange tijd laat staan in de garage of schuur.

AHS-Superlight. De flexibele en lichtgewichte oplossing. Gecombineerd met de ergonomische handvatten. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

AHS-Basic

AHS-Basic

AHS-Basic: Lichtere variant van het multi-positie stuur. U kunt kiezen uit twee varianten: Sport en conform. De grips zijn vrij verstelbaar.

U kunt kiezen uit drie mogelijke stuureindes. De grips zijn eenvoudig en zeer veilig te monteren. Het grote voordeel van deze “clip on” multi-positie handgrepen: probleemloos kunt u deze draaibare handgrepen monteren!

AHS-Basic. De eenvoudige en lichtgewichtige oplossing, met vele mogelijkheden. Vraag ernaar bij uw vak handelaar.

Top