Goede aanpassingen zijn van vitaal belang!

De juiste zadelpositie

De juiste zadelpositie

Uitgangspunt voor afstemmen van fiets is altijd de juiste positie van het zadel!
Hij moet niet alleen de juiste hoogte. Daarnaast moet hij in de optimale positie worden geschoven ten opzichte van de crankas.

Voorbereiding

Voorbereiding

Lijn je zadel goed uit. Schuif de zadel op de zadelstrop gecentreerd over de zadelpen. Voor de volgende stappen is het raadzaam om een iemand extra in te schakelen of steun te zoeken tegen een stevige wand.

WAT ZIJN DE
ERGOTEC VEILIGHEIDSNIVEAU’S?

De veiligheidsniveaus ergotec vertegenwoordigen een classificatie veiligheid voor de fiets - stuursystemen en de goede zitpositie . Alle relevante ergotec producten zijn voorzien van een veiligheidsniveau van 1 tot en met 6. Hoe hoger het niveau deste groter de veiligheid.
Hierdoor kunt u zelf beslissen welke specifieke veiligheidsniveau uw persoonlijke voorkeur heeft. >>

Zadel hoogte

Zadel hoogte

Stap op de fiets en zorg dat u een been volledig kan strekken. Zet de hiel van uw voet op het pedaal en het pedaal Zet de hiel van uw voet op het pedaal en het pedaal op de laagste positie. Het been is nu bijna volledig gestrekt en de Knie is nog licht gebogen.

De juiste instelling: De zadel heeft nu de juiste instelling als u nu normaal op de fiets gaat zitten.

Zo trapt u correct op het pedaal:
De positie van de hiel op de pedaal is alleen vereist voor het vinden van de juiste instelling. Tijdens het rijden van de fiets ,moet u zorgen dat de balling van uw voet op de pedaalas staat. Bij de juiste zadel hoogte blijft de knie licht gebogen als trapper op zijn laagste positie staat.

Zo staat u verkeerd op uw pedaal:
De pedaalas staat nu in het midden van uw voet.

Een kleine test ronde is al genoeg om erachter te komen of het zadel te hoog is. Als uw bekken ritmisch mee beweegt van links naar rechts tijdens het fietsen, is de zadel te hoog.Als het zadel te laag is is dit merkbaar alleen na vele kilometers, door kniepijn..

Zadelpositie

Zadelpositie

Het zadel kan ook naar voren of naar achteren worden geschoven. De juiste horizontale positie zorgt voor een optimale positie van de benen. Dit zal een pijnlijke bekken en kniepijn tegengaan. De instelling moet zo worden gekozen dat de knie zich bij de direct boven de trapas bevindt als de trapper op de “3 uur” positie staat.

Stel u trapper in hij op de voorste horizontale positie staat (de 3 uur instelling). Zet u dan uw voet juist op het pedaal.
Verplaats nu het zadel, zodat de voorkant van uw knieschijf gelijk staat met de trapas. Valt de knieschijf achter de trapas, dan moet u het zadel naar voren plaatsen. Valt de knieschijf voor de trapas, dan moet u de zadel naar achteren verplaatsen.
Let op: Als u de zadel meer dan 10mm heeft verplaats, dan moet u de zadel hoogte weer opnieuw instellen, omdat beide instellingen elkaar beïnvloeden.

Helling van de zadel: De horizontale positie is een goede uitgangspositie, vaak hoeft hij niet gecorrigeerd te worden. Corrigeer de helling alleen indien nodig en als u als aller eerst uw de juiste stuur positie heeft gevonden.

Top