Safety Level
De stuurcombinatie moet voldoen aan strenge veiligheidseisen verschillend per type fiets. Bijvoorbeeld op een E-Bike worden andere eisen gesteld dan op een trekking fiets. Een mountainbike wordt blootgesteld aan hogere belastingen t.o.v. een stadsfiets. In ieder geval is duidelijk: De specificatie-eisen lopen op met het gewicht, het gezamenlijk gewicht wordt beïnvloed door het gewicht van de bestuurder of de bestuurster!
Hoe kan de bijpassende stuurcombinatie gevonden worden? Hoe kan de gebruiker zeker zijn dat zijn stuurcombinatie veilig is?
Niet eerder kon u zo snel een veilig stuurcombinatie vinden! Veiligheid was nog nooit zo simpel te herkennen. Nu kan men aan de stuurcombinatie zelf aflezen, hoe veilig het is en welke fietstype het toepasbaar is.
Voor alle type fietsen.
Alle ergotec stuurcombinaties hebben een veiligheidsniveau. In de tabel kunt u meteen aflezen welk onderdeel geschikt is voor welk type fiets en gewicht.
Juist combineren!
Het is het beste om stuur onderdelen te combineren met hetzelfde veiligheidsniveau. Verschillende veiligheidsniveaus zijn te combineren. Bij combinatie geldt dan altijd de veiligheidsspecificaties van het laagste niveau.
Getest in combinatie.
ergotec Lenker und ergotec Vorbauten werden auf ihre Festigkeit getestet. Nicht einzeln, sondern als Systeme! Erst das gibt wirklich Sicherheit.
Ergotec-stuurbochten en ergotec stuurpennen worden getest op sterkte. Niet afzonderlijk, maar in combinatie! Alleen dan is het werkelijk veilig. De duurtesten worden rondom de klok uitgevoerd in ons ergotec testcenter. In Europa is er geen enkele andere fabrikant voor fietssturen die over zo‘n groot testcentrum beschikt. De testen worden gedaan volgens de Europese normen. Ergotec heeft bij sommige onderdelen intern de veiligheidseisen verhoogt.
TESTPROCEDURE
Stuur veiligheid
In Europa is er geen enkel fabrikant van fietssturen die een zo’n groot testcenter gelijk aan die van Ergotec. Daarnaast worden onze producten regelmatig getest door erkende onafhankelijke instituten (o.a. Velotech) goedgekeurd. De testen worden gedaan aan de hand van de vast gestelde Europese normen. De testschema’s zijn bij Europese normen vastgelegd. Ieder stuur / voorbouw combinatie wordt 100.000 keer uit fase en 100.000 keer in fase blootgesteld aan wisseling in belasting. In fase: de druk wordt aan beide kanten tegelijkertijd uitgeoefend. Uit fase: de druk word wisselend aan beide kanten uitgeoefend. De eis: het testobject mag geen breuken of zichtbare scheur indicaties tonen. De tabel hieronder laat de belasting zien (in Newton) op die de stuur / voorbouw combinatie wordt uitgeoefend.
Fietstype | Uit fase | In fase |
---|---|---|
Kinderfiets | 115 N | 190 N |
Stads/Trekking fiets | 200 N | 250 N |
E-Bikes 25 | 240 N | 300 N |
Mountainbikes | 270 N | 450 N |
Race fiets | 280 N | 400 N |
Ergotec-certificaat
Hogere eisen voor E-bikes 25 km/uur en zwaar belaste fietsen
Ons eigen HUMPERTplus norm hanteren wij speciaal voor e-bike en zwaar belaste fietsen om ze maximaal te testen. Hierbij testen wij 100.000 keer in de verschillende fasen, waarbij een verzwaarde belasting nogmaals 10.000 keer extra word uitgeoefend onder een hoek van 25°.
HUMPERTplus | Uit fase | In fase |
---|---|---|
100.000 belast bij 0° | 250 N | 350 N |
10.000 belast bij 25° | 300 N | 450 N |
De uit fase proefopstelling:
De in fase proefopstelling:
NORMEN
Europese Normen
Stuurbochten moeten aan bepaalde Europese normen voldoen. Momenteel zijn er vier onderscheidene normen – voor de City/Trekking fietsen (DIN EN 14764), kinderfietsen (DIN EN 14765, E-bike 25 (DIN EN 15194), mountainbikes (DIN EN 14766) en voor race fietsen (DIN EN 14781)
Hogere Norm
Bij ergotec hanteren wij onze eigen standaard norm:
- Er worden duidelijk hogere eisen gesteld aan het fietsstuur
- Altijd de juiste combinatie voorbouwpen en stuurbocht
ALUMINIUM OF STAAL
Gewoon dagelijkse fietsen en E-bikes is gebleken dat opnieuw en opnieuw, dat stalen sturen als gevolg van de materiële kenmerken de betere keuze is . Vergeleken met aluminium, heeft staal een hogere sterkte, hardheid en duurzaamheid. Het enige nadeel is dat stuur gemaakt is van staal een hogere bulkdichtheid , dus een hoger gewicht.
Dit Probleem moest worden opgelost in de ontwikkeling van nieuwe Micro-gelegeerd staal materiaal. 3-jarig onderzoek , tijd en talrijke pogingen is het gelukt om een stalen legering met een aanzienlijk hogere sterkte ondanks de lagere materiaal dikte. Het stuur van de nieuwe hoge sterk gelegeerd micro fijne korrel staallegering MAS is in overeenstemming met de hoogste kwaliteit en milieunormen die in onze eigen fabriek in Duitsland volgens DIN EN ISO 9001 en 14001 wordt geproduceerd.
MONTAGE
Wij raden u aan om nieuwe stuur onderdelen (stuurpen en stuurbocht) door de vak handel te laten monteren. De rijwiel handelaar weet de veiligheidsaspecten van het monteren van een stuur en zijn daarbij verantwoordelijk voor de goede uitvoering.
VEILIGHEIDSINSTRUCTIES
Vermijd combinatie van verschillende materialen! Bijvoorbeeld een aluminium stuurbocht mag nooit op een stalen stuurpen worden gemonteerd. Dit verhoogt het risico op breuken.
Controleer na elke 500 km uw fiets of alles nog vast zit en anders minimaal een keer per jaar.
Bij het monteren van fietsmanden en tassen moet er voor worden gezorgd dat de maximale belading van 10 kg niet word overschreden. Een hogere belasting kan leiden tot het breken van het stuur.
Bij beschadiging van het stuur moet deze altijd vervangen worden.
Aluminium stuurbochten moeten op grond van materiaal vermoeidheid vervangen worden na 10.000 km of na 3 jaar.