Richtiger Fahrstil

Als aller eerst moet u weten welke rijstijl u prefereert.
Aan de hand van vier fietsmodellen willen wij u een scala aan mogelijkheden laten zien.

Oma fietspositie

Bent u een liefhebber van een rustig tempo?
Op de oma fiets zit u erg comfortabel. De houding is vrij recht, bijna loodrecht (de rug staat in een hoek van bijna 90°). Stuur en handvatten zijn dichtbij het bovenlichaam. Voordeel: De wervelkolom wordt als het ware vanzelf in de natuurlijk S-vorm gebracht. Nadeel: Bij veel mensen kan na korte tijd drukt ontstaan in de wervelkolom.
Voordeel: De belasting, in de armen en handen, is zeer geringd. Nadeel: Het gewicht belast alleen het zitvlak.

Stadsfiets positie

Rijdt u liever korte tochten?
De stadsfiets biedt de mogelijkheid om het verkeer goed te overzien. Het bovenlichaam is licht hellend gepositioneerd (ongeveer 60-70°). Alle stadsfietsen hebben het stuur vrij hoog gepositioneerd.
Voordeel: Door de rechte houding kunt u het verkeer goed in de gaten houden. Nadeel: Bij veel mensen kan na korte tijd drukt ontstaan in de wervelkolom.
Voordeel: Tijdens het versnellen kunt u de kracht volledig op de pedalen zetten. Nadeel: Armen te vaak te ver gestrekt. Gevolg- verkrampte schouders en pijnlijke handen.

Trekking/Toer positie

Bent u een liefhebber van toertochten? De Trekking fiets is ideaal voor lange tochten. Het bovenlichaam is hier duidelijk meer naar voren geplaats (de rug staat in een hoek van 30-60°). De afstand tussen het stuur en de zadel is relatief groot.
Voordeel: Schouders, nek en handen ondersteunen meer en verlangen een “dynamische” rijstijl (afwisseling in de armpositie). De rug, de wervelkolom en de billen worden zo minder belast, wat prettig is tijdens lange tochten. Door deze houding kan de kracht van het gehele lichaam op de pedalen worden gebracht. Nadeel: Vanwege de verhoogde belasting is het raadzaam om de spieren hiervoor te trainen.

Sport Positie

Bent u een grote voorstander van sportieve uitdagingen? Met uw sportieve fiets rijdt u op een hoog tempo krachtig door. U zit in een naar voren geneigde positie (de rug staat in een hoek van 15-30°). De zadel is hierbij ook hoger geplaatst dan het stuur.
Voordeel: Optimale krachtoverbrenging. Nadeel: Doordat het lichaam in een prestatie gerichte houding blijft staan, is het niet optimaal voor het dagelijks verkeer.
Voordeel: Aerodynamisch Nadeel: Vereist goed getrainde rug, been, schouder en buik spieren.