Slide 1
Elke positie is te kenmerken aan hun arm- en bovenlichaamshoek. Gevolg hiervan is dat er meer ondersteuningswerk is van de handen, armen en schouders.
Hoek bovenlichaam-arm wordt aangepast door de lengte en hoek van de stuurpen. Als u een verstelbare stuurpen heeft, kun u de hoek bovenlichaam-arm verfijnt afstellen.
Slide 2
Hollandse Positie: De hoek is zeer scherp, de bovenarmen zijn bijna parallel aan het bovenlichaam en de handen zitten losjes op het stuur (geen ondersteunende werking).
Slide 3
Stadsfiets Positie: Een hoek van 90° is een goede uitgangspositie. Echter, prefereren veel mensen een kortere hoek tot 60°, want dan hoeven de schouders, armen en handen moeten minder steunend te werken.
Slide 4
Trekking fiets positie: Een hoek van ongeveer 90° is optimaal. De belasting wordt dan goed verdeeld.
Slide 5
Sport Positie: De hoek is groter dan 90°. De houding is vlak en zeer aerodynamisch. Rug, schouders, armen en handen moeten veel steunend werk doen. Het zitgedeelte is vooraan zwaarder belast.